Knoflíky
Strukturované učení
"Rozvoj předmatematických představ"
Metodiky a dotazy pod videoukázkou...
Cíl úkolu: dítě třídí knoflíky dle jedné vlastnosti na bílé a barevné. Pozn. k cíli. S uvědomováním si společných charakteristik předmětů se vytváří dovednost třídit, nejdříve podle barvy nebo vlastnosti, která je pro dítě emocionálně zajímavá, později podle velikosti a tvaru. Přibližně do věku pěti let je dítě schopno třídit pouze podle jedné vlastnosti (většinu té, která je pro něj nápadnější a přitažlivější). Posléze si uvědomuje další třídící kritéria a je schopno tvořit skupiny podle více pravidel. Cílem našeho úkolu je roztřídit knoflíky dle jednoho kritéria: barvy. Dítě třídí na bíle a barevné.
Metodika: Roztřídění knoflíků na dvě kategorie: bílé a barevné. Pracujeme celkem se třemi miskami. Vlevo je miska na bílé knoflíky. Vpravo je miska na barevné knoflíky. Uprostřed dole je miska s bílými i barevnými knoflíky. Dítě z dolní misky vezme rukou jen jeden knoflík. Stimuluje se tak i nervová zakončení ruky, cvičí se senzitivita na materiály. Úkol je hotov po roztřídění všech knoflíků. Pokud dítě úkolu nerozumí nebo nechápe jeho podstatu, vedeme jeho ruku a činnostně naznačíme smysl úkolu. Dítě po splnění úkolu vždy dostane odměnu, která je pro něj velkým motivem pro splnění a dokončení úkolu. Např. oblíbená činnost, křupka.