pasSEMESTR 2025

Intenzivní on-line vzdělávání “PAS problematiky”

Vzdělávací soboty

Začínáme 4. října 2025

#Pro odborníky #Rodiče vítáni

✅ připraveno pro "šablony"

✅ AKL ČR souhlasné stanovisko - 12 kreditů

✅ AKP ČR souhlasné stanovisko - připravujeme

✅ SKIZP akreditace - připravujeme

✅ MPSV akreditace - požádáno pro 1. modul

Až 50 účastníků ze stejné organizace za jednu cenu!

Zůstaňte v obraze!

Přihlaste se k odběru novinek o pasSEMESTRu 2025.

Úvod do problematiky PAS

4. října

9:00 - 12:00 přednáška

12:15- 13:00 diskuze

Anotace

Přednáška poskytne základní informace o poruchách autistického spektra (PAS). Pozornost bude věnována diagnostice této skupiny poruch i hlavním výzvám v péči o osoby s PAS. Ukážeme si nejčastější mýty a vědecky podložená fakta. Také se zaměříme na méně známé projevy PAS a způsoby, jak je včas rozpoznat.

Cíle

  • poskytnout základní informace o poruchách autistického spektra (PAS),
  • vyvrátit nejčastější mýty a představit vědecky podložená fakta,
  • představit hlavní závěry aktuálních výzkumů v oblasti autismu,
  • popsat základy diagnostiky PAS včetně méně známých projevů,
  • upozornit na hlavní výzvy v péči o osoby s PAS,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Monika Smolíková působí od roku 2009 jako speciální pedagog se zaměřením na vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou autistického spektra a kombinovaným postižením. Vystudovala předškolní pedagogiku, speciální pedagogiku a také historii. V roce 2021 úspěšně obhájila doktorskou práci zaměřenou na vzdělávání studentů s poruchou autistického spektra na vysokých školách v České republice i v zahraničí. Od roku 2023 je certifikovanou behaviorální analytičkou v České republice. V letech 2022–2024 působila v MODRÉM KRUHU, kde stála u zrodu sociální služby MODRÉHO KRUHU – Sociální rehabilitace, využívající metody a přístupy aplikované behaviorální analýzy (ABA). V současnosti působí ve vysokoškolské poradně Univerzity Palackého v Olomouci, kde se věnuje úpravám vzdělávacích podmínek pro studenty s PAS a duševním onemocněním. Na téže univerzitě také vyučuje předměty zaměřené na poruchy autistického spektra a aplikovanou behaviorální analýzu.
Mgr. Monika Smolíková, Ph.D.lektorka

Budování prvního sociálního chování

a komunikace přes sociální rutiny

18. října

9:00 - 11:00 přednáška

11:15 - 12:00 diskuze

Anotace

Neurotypické děti se učí komunikovat přirozeně – jejich motivací je touha po vztazích a zapojení do světa kolem nich. U dětí na autistickém spektru však tento zájem často chybí, což může ztížit rozvoj prvních komunikačních dovedností. Webinář se zaměří na praktické strategie, jak pomocí hracích rutin efektivně budovat sociální chování a podpořit první kroky ke komunikaci.

Cíle

  • ukázat, proč děti s PAS často potřebují jiný přístup k rozvoji sociálního chování a komunikace,
  • představit význam sociálních a hracích rutin jako nástroje pro budování spolupráce a vztahu,
  • nabídnout praktické strategie pro rozvoj prvních komunikačních dovedností u dětí s PAS,
  • zdůraznit roli motivace a zájmu dítěte jako klíčového faktoru v rozvoji komunikace,
  • podpořit účastníky v zavádění těchto strategií do každodenní práce s dětmi,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Dita Chapman se více než 18 let věnuje podpoře dětí s poruchou autistického spektra. Je certifikovanou behaviorální analytičkou (BCBA), členkou American Association of Drugless Practitioners a výživovou specialistkou se zaměřením na funkční medicínu v pediatrii. Ve své praxi a v rámci konzultační činnosti Pediatric Interventions (Pi) kombinuje psychoedukační a biologické intervence s cílem poskytovat komplexní podporu dětem s autismem a jejich rodinám.
Mgr. Dita Chapman, BCBAlektorka

Autismus: Proč nestačí zaměřit se jen na chování?

Vliv biologických faktorů a intervencí

25. října

9:00 - 11:00 přednáška

11:15 - 12:00 diskuze

Anotace

Psychoedukační intervence, jako je ABA, KBT, hrané terapie či logopedie, jsou dobře zdokumentované a existuje řada studií potvrzujících jejich zásadní roli ve vývoji dětí s autismem. Všechny tyto přístupy se však zaměřují primárně na symptomy, nikoli na jejich příčiny. Webinářl se bude věnovat biologickým faktorům, které ovlivňují vznik a projevy autismu, a představí vědecky podložené biologické intervence, jež mohou významně přispět k celkové podpoře vývoje dítěte.

Cíle

  • předložit pohled na biologické faktory, které ovlivňují vznik a projevy autismu,
  • představit příklady vědecky podložených biologických intervencí,
  • vysvětlit, jak mohou tyto intervence ovlivnit chování, učení a celkový vývoj dítěte,
  • podpořit mezioborové uvažování a propojení behaviorální a biologické perspektivy v práci s dětmi s PAS,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Mgr. Dita Chapman, BCBAlektorka

Sociální služba a ABA:

Příklady dobré praxe z oblasti sociální rehabilitace

1. listopadu

9:00 - 11:00 přednáška

11:15 - 12:00 diskuze

Anotace

 V České republice je podpora založená na principech aplikované behaviorální analýzy (ABA) stále málo dostupná. Jednou z cest, jak tyto přístupy přiblížit rodinám dětí s poruchou autistického spektra, je jejich začlenění do systému sociálních služeb.

Tento modul představí inovativní model sociální rehabilitace organizace MODRÝ KRUH, který v Olomouckém kraji využívá principy ABA jako součást systematické podpory osob s PAS a jejich rodin. Účastníci získají přehled O možnostech propojení ABA s rámcem sociálních služeb a konkrétních zkušenostech z praxe.

Cíle

  • představit rámcově systém sociálních služeb v ČR se zaměřením na podporu osob s PAS,
  • ukázat možnosti propojení principů ABA s požadavky a principy sociálních služeb,
  • popsat výhody, úskalí a praktické výzvy při zavádění ABA přístupů do sociální rehabilitace,
  • představit konkrétní průběh poskytování sociální služby MODRÉHO KRUHU – od úvodního šetření po ukončení spolupráce,
  • sdílet příklady dobré praxe, které ilustrují fungování služby v reálném prostředí,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Mgr. Viktoriia Ustymenkolektorka
Mgr. Monika Ptáčková, Ph.D.lektorka

Logopedická ambulance:

Komunikační podpora založená na principech ABA

8. listopadu

9:00 - 11:00 přednáška

11:15 - 12:00 diskuze

Anotace

Co všechno je možné v logopedické práci s dětmi s PAS, pokud vycházíme z principů aplikované behaviorální analýzy (ABA)? Tento modul nabídne přehled možností logopedické stimulace – od budování motivace a spolupráce, přes posilování první vokalizace, až po tvarování srozumitelnější řeči. Zaměříme se na rozvoj řeči a jazyka  z pohledu funkcí,  na úlohu alternativní a augmentativní komunikace (AAK), nebo  na to, jakou roli hraje motorika mluvidel a dech ve vývoji řeči.

Cíle

  • ukázat možnosti logopedické intervence s využitím ABA u dětí s PAS,
  • vysvětlit význam párování a budování spolupráce bez problémového chování,
  • představit přístupy k rozvoji jednotlivých funkcí řeči a jazyka a první vokalizaci,
  • zaměřit se na faktory ovlivňující srozumitelnost řeči (např. motorika mluvidel, dýchání),
  • nabídnout rámcový přehled přístupů, které lze přizpůsobit individuálním potřebám dítěte,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Petra Hrančíková ukončila v roce 2004 magisterské studium jednooborové logopedie na Univerzitě Palackého v Olomouci. Během předatestační přípravy pracovala jako logoped v logopedickém stacionáři v Brně, kde se setkala s dětmi s nejrůznějšími narušenými komunikačními schopnostmi. Praxi si však, v rámci stáží, doplňovala také v oblasti práce s dospělými klienty. V roce 2009 úspěšně složila atestaci v oboru klinická logopedie. V roce 2016 založila nestátní zdravotnické zařízení v oboru klinická logopedie v Sokolnicích u Brna, kde doposud působí. V rámci zkvalitňování péče o klienty začala studovat Aplikovanou behaviorální analýzu na Florida Institute of Technology. Studium ukončila v roce 2021 mezinárodní certifikační zkouškou a stala se certifikovaným behaviorálním analytikem (BCBA). Aktuálně dále působí v Ambulanci klinické logopedie v Sokolnicích, v oblasti logopedie poskytuje konzultace dalším behaviorálním analytikům, spolupracuje s Masarykovou univerzitou v Brně a jejím největším cílem je vybudovat efektivní propojení mezi logopedií, klinickou logopedii a aplikovanou behaviorální analýzou.
Mgr. Petra Hrančíková, BCBAlektorka

Cesta k ABA třídám:

Zkušenosti z MŠ Klíček, Karviná

15. listopadu

9:00 - 11:00 přednáška

11:15 - 12:00 diskuze

Anotace

Jak vzniká ABA třída v rámci mateřské školy? Tento modul nabídne otevřený pohled na cestu MŠ Klíček – školy zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona – k vytvoření specializovaných tříd postavených na principech aplikované behaviorální analýzy (ABA).

Účastníci získají vhled do každodenní praxe školy, důvodů, které vedly k zavedení ABA tříd, i změn, které bylo nutné provést. Budeme sdílet specifika ABA přístupu v předškolním vzdělávání, roli behaviorálního analytika, úskalí i pokroky dětí. Modul bude doplněn kazuistikou a komentáři učitelek i vedení školy.

Cíle

  • přiblížit proces vzniku ABA tříd v rámci mateřské školy zřízené dle § 16 odst. 9,
  • sdílet důvody, výzvy a klíčové kroky, které vedly k zavedení tohoto typu tříd,
  • ukázat, jak vypadá spolupráce mezi týmem školy a behaviorálním analytikem,
  • představit principy a specifika ABA tříd z pohledu pedagogické praxe,
  • sdílet konkrétní příklady dobré praxe včetně výchozí situace, intervence a dosaženého pokroku,
  • nabídnout inspiraci školám a pedagogům, kteří uvažují o podobné cestě,
  • na závěr vytvořit prostor pro diskuzi a sdílení zkušeností.
Eva Janáková vystudovala speciální pedagogiku se zaměřením na logopedii a surdopedii na Masarykově univerzitě. Od začátku se věnovala dětem se sluchovým postižením a absolvovala pětiletý kurz znakového jazyka. Po praxi ve speciální MŠ pomáhala otevřít třídu pro děti s poruchou autistického spektra – oblast, která zásadně ovlivnila její další profesní směřování. Od roku 2012 působí jako ředitelka MŠ Klíček, kde se jí podařilo otevřít dvě třídy pro děti s PAS, zavést strukturované programy a alternativní komunikaci. Aktivně spolupracuje s rodiči a věnuje se osvětě v oblasti autismu. V posledních letech se intenzivně vzdělává v oblasti aplikované behaviorální analýzy (ABA) a v roce 2024 ve školce otevřela dvě pilotní ABA třídy pod supervizí behaviorálního analytika, ve kterých je aktuálně vzděláváno 12 dětí s PAS.
Mgr. Eva Janákoválektorka
Veronika Vlčková se více než 15 let věnuje práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Vystudovala učitelství a jednooborovou psychologii na Ostravské univerzitě, aktuálně pokračuje ve studiu speciální pedagogiky. Od roku 2015 se intenzivně vzdělává v oblasti aplikované behaviorální analýzy (ABA) a v roce 2020 složila zkoušku mezinárodně certifikovaného behaviorálního analytika. Vede neziskovou organizaci TEDIRO, z.ú. v Ostravě, kde se věnuje přímé práci s dětmi i konzultacím s rodinami. Je jednou ze zakladatelek Učení zABAvou, kde působí také jako lektorka kurzů
Mgr. et Bc. Veronika Vlčková, BCBA lektorka

Jak si vybrat správný kurz v aplikované behaviorální analýze

15. listopadu

12:30 - 13:15 přednáška

13:15 - 14:00 diskuze

Anotace

Cílem je představit vzdělávací možnosti v ABA jak rodičům a pečujícím, tak profesionálům z oblasti školství, sociálních služeb a zdravotnictví.

Představeny budou jak vzdělávací možnosti, které jsou určeny pro profesní přípravu behaviorálních analytiků, tak osvětové a vzdělávací kurzy, které jsou určeny rodičům, pečujícím a odborníkům z oblasti školství nebo sociálních služeb.

Budeme se zabývat zejména otázkami:

  • Jaké jsou možnosti studia ABA v ČR?
  • Jaké kurzy a semináře v ABA jsou vhodné pro rodiče a pečující?
  • Jaké kurzy slouží k přípravě budoucích profesionálů v oblasti ABA?
  • Jak poznat, zda je kurz kvalitní a odpovídá současným poznatkům v ABA?
  • Jak si vybrat kurz, který pro mě bude přínosem?
Vedoucí institutu výzkumu inkluzivního vzdělávání a člen Centra aplikované behaviorální analýzy na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Od roku 2015 se věnuje pořádání vzdělávacích akcí pro širokou veřejnost se zaměřením na aplikovanou behaviorální analýzu. Vyučuje behaviorální analýzu ve studijních předmětech určených pro budoucí speciální pedagogy a behaviorální analytiky.
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.lektor

Termín podání přihlášek

do 26. 9. 2025, 21:00

Cena

  • 6 900 Kč při objednání do 31. 5. 2025,
  • 16 900 Kč až 50 účastníků ze stejné organizace při objednání do 31. 5. 2025,
  • 7 900 Kč při objednání do 31. 8. 2025,
  • 19 900 Kč až 50 účastníků ze stejné organizace při objednání do 31. 8. 2025,
  • 8 900 Kč při objednání do 31. 8. 2025,
  • 21 900 Kč až 50 účastníků ze stejné organizace při objednání do 31. 8. 2025.

Před odesláním hromadné objednávky nás kontaktujte ☏ +420 777 678 693.

3 000 Kč sleva pro rodiče dětí s PAS a jinými NVP. Slevu získáte na základě individuální e-mailové žádosti a doložení průkazu ZTP. Žádost pošlete na tomas@modry-kruh.cz.

Výtěžek z prodeje jde na podporu činnosti MODRÝ KRUH z. s.

Cílová skupina

Osoby pracující s dětmi s PAS a jinými NVP, odborná veřejnost a rodiče dětí s PAS a jinými NVP.

Ohlasy účastníků našich vzdělávacích akcí

Dito, je to výborné. Musím vám vyseknout poklonu, máte to super strukturované. Neskáčete z tématu na téma, má to všechno svojí logiku, jen to teď umět přetavit do praxe 🙂 jsem klinická logopedka, stahují se za mnou (nebo tedy za námi, jsme v práci dvě a třetí aktuálně na mateřské- všechny tři vás nyní sledujeme). Takže těžkých případů máme opravdu hodně a tenhle kurz je přesně to, co nám chybělo, abychom dokázaly maminkám ještě více pomoct.
Jméno Příjmení
Oceňuji část zaměřenou na práci s dětmi, které se dostávají do kolektivu MŠ...jak s nimi začínat, co je důležité více a co méně, na co se zaměřovat...pracuji víceméně intuitivně s dobrými výsledky (děti jsou spokojené, socializují se, rozšiřují se jim možnosti jak být spokojené s jinými lidmi, dětmi a v širším prostředí, začínají vokalizovat, mandovat, taktovat...aniž bych dříve tyto názvy a postupy teoreticky znala). Líbí se mi systematické posouvání kupředu.
Jméno Příjmení
Nejvíce oceňuji, že paní Dita dává srozumitelný návod, jak pracovat s dětmi s PAS; a její zkušenost, optmismus a touha pomoci těmto dětem, dává naději i nám, kterým se občas optmismu nedostává 🙂
Moc děkuji. Pro mně velice přínosné - zkušenost z praxe, schopnost jednoduchého výkladu se zaměřením na podstatné, bez suché teorie. Díky a zdravím!
Jméno Příjmení
Velmi děkuji za záznamy z webinářů a přiložené soubory a videa; je skvělé, že se k tomu lze vracet. Paní Dita je naprosto úžasná a panu Nábělkovi moc děkuji za zorganizování webinářů !!!
Jméno Příjmení
Webinář byl takový moc příjemný úvod a naťuknutí do problematiky. Určitě mě inspiroval pro práci s dětmi s problematickým chováním v mé ambulanci. Uvažuji o absolvování nějakého dalšího kurzu na téma ABA. Mgr. Hrančíková má příjemný přednes, umí věcně předat odborné informace a rozhodně nenudí. Cítila jsem z ní nadšení pro tuto práci. Děkuji za příjemně strávenou hodinu a půl.
Jméno Příjmení

Co dalšího získate?

  • Záznam z pasSEMESTRU 2025 po dobu 6 měsíců,
  • potvrzení o účasti,
  • možnost navázat kontakty s odborníky z různých oblastí péče o osoby s PAS.

Hromadné objednávky a "šablony"

Před odesláním objednávky nás kontaktujte ☏ +420 777 678 693.

Soubory ke stažení

Máte dotaz?

Bc. Tomáš Nábělek, tomas@modry-kruh.cz, ☏ +420 777 678 693

Kazuistika Marek

Dítě s poruchou autistického spektra se lehce dostane do afektu z důvodu, který může zdravému člověku připadat jako banální. Takový stav je náročný pro celou rodinu i pečující osoby, obzvlášť pokud se stav opakuje často a v dlouhých intervalech. Na prvním videu byl zachycen Marek v afektu. V době natáčení videa začala maminka s intenzivním programem ABA. První kroky behaviorální přístupu jsou vidět již na videu. Markovi byl v jeho afektu podsunut polštář, do kterého bouchal místo do sebe, aby si nezpůsoboval poranění. Na druhém videu můžete sledovat chlapce, jak se začíná učit alternativní komunikaci (znaky) podle principů ABA. Všimněte si toho šťastného výrazu, kdy si chlapec umí říct, co chce. Rozvojem alternativní komunikace se výrazně snížila frekvence afektů. Uplynulo již 4 roky od chvíle, kdy se Marek začal učit dle ABA, a od té doby se již nedostává do podobných stavů. Zveřejnění obou videí chceme ukázat, že je možné pracovat s náročným chováním dítěte s PAS a není potřeba v tomto stavu setrvávat dlouhodobě.

Zkušenosti Lukáše Čermáka

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.

Hodnocení účastníku vzdělávací akce pasSEMESTR 2023

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů