Hledáme speciálního pedagoga/sociálního pracovníka

Informace zde >>>

Rozhovor s Monikou Ptáčkovou: Jejich svět nepotřebuje opravit, jen pochopit

Jaká je práce v ambulanci klinické logopedie? A v čem je působení v organizaci MODRÝ KRUH přínosné pro samotné odborníky? Nejen to se dozvíte v rozhovoru s logopedkou a speciální pedagožkou Monikou Ptáčkovou.

Karolínka se svou učitelkou Monikou Ptáčkovou

Proč jste se rozhodla věnovat logopedii a daří se Vám propojení teorie s praxí?

Od dětství jsem milovala hru na školu a už při studiu osmiletého gymnázia jsem tušila, že se chci věnovat práci s lidmi. Nejlépe s dětmi. Od svých patnácti let jsem jezdila jako osobní asistentka na pobyty rodin s dětmi se spinální svalovou atrofií. Tam jsem poznala, že mě baví pracovat nejen se zdravými dětmi, ale i těmi s postižením nebo jiným problémem. Zajímala jsem se o životní příběhy rodin těchto dětí a bavilo mě sledovat, jak se cesty rodin se zdánlivě stejným postižením rozcházejí a liší, často v závislosti na postojích, hodnotách či na tom, s jakou mírou podpory a pomoci se dosud setkaly. Mnoho zkušeností jsem získala i svým zapojením do skautského oddílu.

Když jsem na konci gymnázia přemýšlela o volbě vysoké školy, rozmýšlela jsem se mezi pedagogikou a medicínou. Obě tyto oblasti mě lákaly, ale ani jedna mou představu nenaplňovala úplně. Vtom budoucí tchán přišel s nápadem, abych zkusila logopedii. Začala jsem zjišťovat, kde a jak se tenhle obor studuje, co vlastně obnáší, a nadchla jsem se pro něj tak, že to pro mě nakonec byla jednoznačná volba, kvůli které jsem se rozhodla opustit své rodné střední Čechy. V Olomouci jsem se cítila trochu vytržená z kořenů, a tak jsem hledala možnosti zapojení se do nejrůznějších aktivit. Poměrně brzy jsem na fakultě začala dělat asistenci studentům s různými druhy postižení, což mi přineslo další cenné zkušenosti i nové kontakty. Další praxi jsem potom absolvovala v rámci svého studia jak v Olomouci, tak v Praze i jiných městech. Po ukončení magisterského studia jsem se rozhodla pokračovat doktorátem. Neváhám říct, že se o propojení teorie s praxí snažím v podstatě neustále a někdy je to oboustranná výzva. A to z pozice člověka pracujícího v praxi i učícího budoucí speciální pedagogy na univerzitě. Teorie je samozřejmě důležitá a bez ní bych nemohla dělat to, co chci.

Kde začala Vaše profesní cesta?

Po ukončení magisterského studia jsem pracovala přes dva roky v ambulanci klinické logopedie. Byla to moje první opravdová práce v oboru a naučila mě hodně. I když to bylo často vyčerpávající, obzvlášť v kombinaci s doktorátem. Co se klientely týče (z 90 % byla tvořena malými dětmi s poruchami artikulace), největší výzvou zde pro mě byli dospělí s koktavostí, děti s poruchou autistického spektra nebo nemluvící děti se zatím nestanovenou diagnózou. Na ty, kdo se z počátku terapií schovávali pod stůl nebo komunikovali jinak než slovy, jsem se vždy těšila. Bavilo mě poznávat jejich svět, sledovat a ukazovat rodičům prostředky jejich komunikace a nabízet jim další, pro naši společnost třeba akceptovatelnější. Co mi však v prostředí logopedické ambulance pro práci s takovými klienty chybělo, byly vhodnější prostory a větší časová dotace. To druhé jsem často řešila tím, že jsem se jim věnovala i po své pracovní době nad rámec toho, co standardně proplácí pojišťovna.

Co Vás přivedlo do organizace MODRÝ KRUH?

O MODRÉM KRUHU jsem se dozvěděla ve chvíli, kdy jsem zrovna zvažovala, jaké zkušenosti bych během studia doktorátu mohla ještě získat. Práce s dětmi s poruchou autistického spektra mě lákala, navíc jsem si chtěla vyzkoušet i působení mimo zdravotnický resort. V MODRÉM KRUHU jsem pracovala na pozici speciální pedagožky, v přímé práci s klientkou staršího školního věku. Scházely jsme se ve třídě jedno dopoledne v týdnu a byly jsme zde samy, bez dalších klientů. Díky tomu jsem se mohla klientce věnovat zcela individuálně a v souladu s jejími potřebami. Z počátku jsem měla pocit, že se budu muset naučit mnoho nového, postupem času jsem ale zjišťovala, že určité principy a metody aplikované behaviorální analýzy (ABA) jsou jen jinak pojmenované nebo přesněji formulované zásady a metody, které se aplikují v logopedii nebo je ve své práci využívám intuitivně. Vzpomínám, že již během studia jsem se na několika konferencích setkala s příspěvky zaměřenými na ABA. Ty mě zaujaly natolik, že jsem absolvovala workshop, přečetla pár článků a knížku zaměřenou právě na rozvoj komunikace v rámci této metody. Některé prvky jsem se snažila aplikovat také ve své logopedické praxi. Setkala jsem se s tím, že je tato metoda i odsuzována nebo považována za značně kontroverzní. Osobně si myslím, že je to většinou proto, že je nesprávně pochopena a uchopena. I proto jsem se o metodě chtěla naučit víc a postupně jsem čím dál více zjišťovala, jak úzce je propojená s logopedií a rozvojem komunikace. Být logopedem využívajícím ABA se mi začalo jevit jako práce snů. Zatím je ale na čem pracovat, protože v MODRÉM KRUHU mám za sebou teprve ani ne roční působení.

Jak se Vám spolupracuje s kolegyní Monikou Smolíkovou, vedoucí pedagožkou?

S Monikou se znám již z dřívějších let, ze studia na vysoké škole, a když jsem se dozvěděla, že právě ona je vedoucí pedagožkou v MODRÉM KRUHU, byla jsem nadšená. V této spolupráci jsem našla snad vše, co jsem chtěla. Smysluplné i aktivní vedení, vysvětlení a zaučení ve všem novém, poskytnutí pomoci a podpory, ale také prostor pro vyjádření mých zkušeností a znalostí a důvěru v ně. Sdílely jsme vzájemně své zkušenosti a poznatky, Monika z pohledu ABA já z oblasti logopedie, a společně se snažily najít nejlepší cestu pro naši klientku a její rodinu. Na působení v MODRÉM KRUHU mě těší i mnoho dalšího, jako dobře vybavený prostor třídy, možnost pohybovat se venku v běžném prostředí a hlavně dostatek času pro klientskou práci. Momentálně jsem na mateřské, ale tohle jsou důvody, proč bych se sem jednou ráda vrátila.

A jaký vzkaz byste měla pro budoucí speciální pedagogy zaměřující se na problematiku poruchy autistického spektra?

Nebojte se toho a dělejte s láskou to, co vás baví. Vaši klienti poznají, jestli se v tom, co děláte, cítíte dobře, nebo ne a jestli vás to baví, nebo obtěžuje. Teorie je samozřejmě důležitá, proto se ptejte, studujte, věnujte čas přípravě na práci. Na druhou stranu práce odváděná, byť s chybami, ale s nadšením a radostí je pro klienta, a nakonec i pro vás přínosnější než v nejistotě a obavách prováděná bezchybná procedura výuky či práce. Proto zkuste to, co děláte, dělat vždy s důvěrou v sebe, a tak nejlépe, jak aktuálně dovedete. Když nebudete sledovat chyby a lpět na výkonech, ať už vašich, nebo klientů, nebudete se snažit jejich svět opravit, ale spíše pochopit, může být vaše práce vzájemná radost pro všechny, i když k udržení takového nadhledu je často potřeba hodně kávy a velká tabulka čokolády.

Děkuji Vám za rozhovor a přeji Vám mnoho dalších profesních radostí!

Tereza Kvapil Pokorná


Tereza Kvapil Pokorná
Mgr. Tereza Kvapil Pokorná, DiS. se profesionálně uplatňuje v mnoha různých oblastech od projektového managementu, marketingu, public relations, fundraisingu, produkce, poradenství, psychosociální pomoci, managementu sociálních služeb až po redakční práce. Po klasickém gymnazijním vzdělávání rozvíjela své znalosti skrze různé studijní obory i akreditované programy. Nejvyššího formálního vzdělání dosáhla v oboru sociální práce, kterou vystudovala na olomoucké Univerzitě Palackého. Vyniká také expertními znalostmi v oblasti humanitních, společenských a interdisciplinárních věd, které propojuje s vlastní praxí. Díky svému mnohostrannému nadání je považována za multipotenciálku. Terezu však vždy nejvíc ze všeho fascinovalo umění pomáhat, které sama praktikuje více jak čtvrt století. V roce 2017 za svůj dlouhodobý přínos občanské společnosti obdržela celorepublikové ocenění Osobnost nevládního sektoru.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů